Chapter One

Television in India 
The Special Plan and the arrival of television in Varanasi  

It can be said with some degree of certainty that for most people in Varanasi television did not arrive until 1984.  However, we can and should be more precise.  Indira Gandhi flew into Varanasi on 26th August, having already switched on a transmitter in Jamshedpur, Bihar a few hours earlier.  Her helicopter was greeted by throngs of Congress (I) supporters around the relay station on the outskirts of the city.  It was a hurriedly constructed building still lacking a mains electricity supply.  Yet, with the press of a button, Varanasi entered the television age and came one step nearer to Delhi.  The 108th Doordarshan
 centre had been inaugurated.  

In the weeks and days preceding this visit, the local press had become saturated with publicity surrounding the event.  Advertisers fought for the attention of would-be customers, and reports of the building work at the site of the transmitter jostled with invitations to attend the openings of new television shops.  In 1997, people still remembered the immense excitement this event caused.  As one local paper commented, surveying the landscape of the city: 

On roof tops where there used to be booster antennae now there are small antennae.  Most people can be seen busying themselves securing the means for buying a television set.  It is estimated that the number of sets bought in the last week will have been in the thousands (Aaj 26. viii. 84).

People still recall streets awash with crowds encircling any shops that were selling televisions and these were by no means limited to electrical stores.  A new commodity and a new market had been introduced and, according to some, even tea shops joined in the retailing opportunity.  These shops all remained open on the Sunday that Indira came to Varanasi.  As antennae began to punctuate the skyline, a writer in Aaj commented that “the whole city is in the grip of Doordarshan” (ibid.).  Indeed it could be said that, as the network expanded, this was true of large parts of India.  

There was what one person described as a “wave of excitement” as Indira Gandhi’s plan to ‘televise’ India reached Varanasi, and many regarded the event as long overdue.  From this day on programmes from Delhi Doordarshan would be available rather than the “hazy, unclear and boring programmes” from Lucknow (Aaj 26. viii. 84), and the huge booster antennae would no longer be necessary.  At this early stage, those living within 25 km of the city would receive the service, though this would later increase to upwards of 120 km.  Technicalities aside, Varanasi had joined the television age; another city could lay claim to a mass medium that had previously been distinctly élite.  

So this was the beginning of television in Varanasi.  It was in this period that television, as both a domestic object and medium, and as state institution, came into existence as a true force in India.  I begin with this inaugural day as experienced through the eyes of Varanasi in order to locate it in the larger historical moment. This was a time of growing political struggle in the country as the centralising regime of Indira Gandhi came under mounting pressure.  Her partial answer to this situation was the ‘Special Plan’ for Indian television.  Under this expansion plan, television would become a mass medium used for developmental and integrationist ends.  A series of transmitters would simultaneously link the regions of the country to Delhi and propel the Indian nation towards modernity. 

The early experiments with television in India have been well documented and need not concern us in detail here (cf. Kumar 1981; Mitra 1993a and b; Rajagopal 1993; Singal and Rogers 1989).  What it is necessary to consider are some of the objectives of the Indira regime which underlay the development of television in India.  These were, principally, that it should act as a catalyst for social change, promote national integration, stimulate greater agricultural production through education, and highlight the need for social welfare measures including family planning (Kumar 1981: 88-9).  It was axiomatic that television should be about “education, information and entertainment, and in that order” (Rajagopal 1993: 94).

The words of the speech given by Indira after the inauguration are suggestive of this rationale: 

For the speedy development and progress of the country it is absolutely necessary that there is unity, integrity and morality among the people...the Doordarshan network is being enlarged to educate the people and to foster developmental activities in the country (Aaj 27. viii. 84)
.

Plate 1:1.  An advertisement on the day of the inauguration in Varanasi (Aaj 26. viii. 84).

“The dream of hundreds of thousands of people has come true: the establishment of the DD broadcasting centre.  Under the auspices of India’s Prime Minister, Indira Gandhi, it is inaugurated today.  The establishment of the new DD centre is a great achievement.  This achievement is the result of the skilful guidance and resolute determination of our revered PM.  Thanks to your foresight and the labour of the people it has been possible to realise the dream.  India is the leader on the road to continuous progress and prosperity and Texla feel proud to be playing an important and profitable role in this.  Today, Texla vows to serve the nation and...offer the people full entertainment and education”.

The inauguration of a television centre in Varanasi that would put the city on the televisual map of India was part of Indira Gandhi’s ‘Special Plan’ for the expansion of Indian television.  The Asian games (Asiad) held in 1982 are usually seen as the critical point in the development of the medium in the country (Mankekar 1993; Pathania 1994).  However, for all but the most wealthy in Varanasi it is remembered as an event before television.  To receive any images at all, a television set attached to an antenna on a 70 ft bamboo mast and signal booster had been necessary.  In households where there were sets, people remember large crowds and distinctly hazy pictures.  At the time of the games, there had been no provision for increased reception, just an increase in transmission (Rajagopal 1993: 98): therefore, for the majority of Varanasi, at the time of the Asian games, the days of television were at least two years away.

The Asiad had been an opportunity to showcase the Indira regime, and the energy and finance that had sustained this project was now channelled towards making such events truly national: this required visibility.  National spectacles were, in this view, highly eligible candidates for a national television repertoire.  Spectacles such as the address from the rampart of the Red Fort in Delhi, the Republic Day parade and other annual state pageants, or daily affairs of state, could be propagated across the country.  Television could engender a certain narrativity of the nation, and create a corporate national life (cf. Scannell 1988).  To this end, the idea of national programming had been launched, fittingly enough, on 15th August 1982
, and colour television services on the same day (Pendakur 1991: 242).  The launch of the INSAT 1B satellite in 1983 would allow for the effective relay of national programming across the country.  However, the first state event that Varanasi would see was to be much less triumphal.  We should anticipate the irony that a moment of much greater pathos would forge the city’s relationship with television.

At a time when Indian ‘unity’ was threatened by regional and other movements the appeal of a national television network enacted in the spirit of integration must have been strong.  Since the 1970s India had been experiencing the growth of regional and other diverse political formations.  These were both the result, and an expression, of the failure of Congress (I) to maintain political support across India.  As Khilnani notes, regional aspirations were no longer filtered through party channels but had to be asserted direct to the centre.  By the 1980s these demands had escalated into campaigns for “fully fledged autonomy and separatism” (1997: 181).  Assertiveness at state or local level (e.g., in Assam or the Punjab) was met by ever more muscular responses from the centre.  As political legitimacy at the centre dissolved, Doordarshan was developed as an effective counter to such ‘anti-national’ forces.  The aspirant national network became one arm of the state entrusted with a specifically national agenda (cf. Mitra 1993a), a clear example of what Mumford described as ‘authoritarian technics’ (1964: 3).

The ‘Special Plan’ began during 1983.  Originally 131 transmitters linked to Delhi were planned, but by the end of 1984 it was hoped that there would be 185, of which 20 would have ‘programme originating capacity’.  The expansion drive was meteoric in pace.  In 1982 there were 19 transmitters, covering 26% of the population and reaching 17 million home viewers.  By 1987 these figures were 197, 70% and 74 million respectively.  The figures for a shorter period, between March 1984 and March 1985 are the clearest testament to the immense determination of Indira Gandhi, and her successor, to ‘televise’ India.  In these twelve months the number of transmitters leapt from 46 to 172 (Govt. of India 1994: 235).  As Gupta notes: “in 1984, one new transmitter was commissioned everyday for four months” (1998: 32). 

Several writers have identified political prestige for the ruling party as one major incentive behind the expansion of the national network (Mankekar 1993a; Pathania 1994; Pendakur 1991).  In addition to the more pressing needs of the state outlined above, the rapid television expansion campaign, personally orchestrated, and officiated over by Indira, was a crucial weapon in electoral politics.  As Ahluwalia (1984: 175) notes, she had planned to call elections by the end of 1984, and a propagation of dynastic mythology could be achieved through television.  Endowing a nation with a ‘modernist’ technology, and one that increased her visibility, allowed her television expansion campaign to succeed on two fronts.  The national network created a ‘theatre state’ in which she had the lead role.

By this time the Orwellian prophecy of government control and manipulation of information seemed very timely.  The All India Sikh council protested against the propaganda of Doordarshan (hereafter DD) and All India Radio (AIR), fearing further alienation of their community (Gupta 1998: 44).  In the southern states, long resistant to the linguistic and political hegemony of the north, the national network programmes were opposed.  MG Ramachandran, Chief Minister of Tamil Nadu, urged viewers to switch off when they did not understand the language they heard on either state medium (Gupta 1998: 43)
.  As Mitra has argued, DD was projecting a national image dominated by the Hindu practices of the Hindi speaking area of north India (1993a).

Television brought with it a complex set of cultural issues that the Indira regime seemed unable or unwilling to tackle.  The implementation of the national network as a means of maintaining the integrity of the nation seemed a particularly blunt weapon in such a pluralistic environment.  The ‘Special Plan’ had several ambiguities.  It concentrated more on the highly publicised opening ceremonies than the development of regional or even ‘national’ programming.  Some of the earliest programmes that people remember are Star Trek, I Love Lucy
, and perhaps fittingly, Yes Minister.  A television mechanic, active in the city at the time, put this succinctly: “They had the network but no programmes”.  It also faced the challenge “of integrating various parts of the country [and] at the same time ensuring the prosperity of its cultural diversity through… programming” (Kishore 1994: 99).  

A committee charged with seeking to forge “An Indian Personality for television” reported in 1984 that a result of the relay station expansion had been a “Delhi-centric view of India” where “the most trivial happening in Delhi becomes a national event, deserving of extensive television coverage while important events elsewhere hardly merit a mention” (Govt. of India 1985: 27).  “As a result, while Delhi mostly sees itself, the rest of India sees mainly Delhi and occasionally glimpses of the rest of India as seen by Delhi.  Surely, this unidimensional view of India is not an inevitable result of space technology?” (Chitnis and Karnik, in ibid.: 27).  Programme development came a clear second to the helicopter tour of India.  Technological development and implementation were heavily circumscribed by political objectives.

Given the Delhi-centric output, and the clear policy of placing the relay centres, kendras, in border and tribal regions
, it was perhaps foreseeable that the national network would have trouble acting as a tool of legitimation for the Indian state, or that it might further weaken the centre’s legitimacy.  It also points up the resistance that those who were left out of the televisual expansions were likely to exert.  Varanasi, well within the ‘mainstream’, was granted a transmitter after many other cities in Uttar Pradesh.  This was something resented by many residents who, mindful of the place of Varanasi in Indian civilisation and culture, attributed this decision to the political nature of the Special plan:

Varanasi should have got this facility many years ago but those with ‘reach’ [undue sway] in Delhi ensured that places like Deoria, Sultanpur, Raibareli, Nainital, Allahabad, Bareilly, Agra and Gorakhpur were accorded greater priority than Varanasi (Aaj 26. viii. 84).

On the day of inauguration the Aaj editorial complained that the religious, literary and artistic heritage of the city had been ignored.  Not only should the centre have been created earlier, it argued, but a full broadcasting and production centre established, not merely a relay transmitter (Aaj 26. viii. 84).  Varanasi, the capital of the Bhojpuri cultural region and “city of Kabir, Tulsidas, Bhartendu, Ratnakar, Prasad, Premchand, as well as of Ravi Shankar, Ustad Bismillah Khan, Girja Devi, Kishan Maharaj...[a city with] not one or two but five universities” had been denied a chance to propagate the learning and tradition of which its residents see it as exemplar (Aaj 25. viii. 84).

Indira’s plans were therefore compromised in several ways.  National (i.e., Hindi/Hindu) programming was resisted in many areas of the country for it incensed already vociferous critics of her regime.  Further, those left out of her plan felt isolated from this purportedly integrationist application of technology and this was not just an issue of the ‘India’ project but also of development and modernity.  The special supplement of Aaj urged readers not to dismiss television, “one of the greatest scientific achievements of the age” (ibid.), but prior to Indira’s visit, Varanasi had been denied access, at least in a comprehensive or mass sense, to such an index of modernity.  If a place within a developing nation and its modernist project were signified by inclusion on the televisual map of India, those left out were likely to sense rejection.  At the same time, the ‘National’ thrust of the network chafed against the aspirations of the regions.  That state television was widely perceived as representing the government as it wanted to be seen (Rajagopal 1993: 102) was a further bone of contention.  

The first national event seen in Varanasi 

Talking to people thirteen years later about the inauguration, it was striking that the Prime Minister’s visit was not remembered so well as the fruits of her action: that the people of Varanasi could be part of the national mourning and witness to the violent convulsions that followed her assassination.  And it is this irony, that a leader who foresaw the broadcast of national spectacles, and became the immediate subject of one, that propelled Varanasi into the world of television.  For barely two months after her visit to their city people were crowded around every available television set watching DD coverage of the last rites of their leader.

I remember the women sitting right here in front of the set.  With joined hands they said “Hai Mata, Hai Mata, you came to inaugurate our television [centre] and today we are looking at you, your body, you who knew everything, you knew, no?” 

She knew, she knew that when she died the people would watch, ‘how many people will watch me’?

So remarked a woman recounting the scenes of grief in front of her television set, on 3rd November 1984 as the funeral was broadcast live.  In houses around Varanasi people were gathered around every available set to Doordarshan coverage of the entire ceremony.  Elsewhere in the city, in a big house off a small alley, a local member of the Congress (I) who was ‘personally’ close to Indira Gandhi laid open his television to the neighbourhood, as his wife later narrated:

They came crying through the alleys avoiding the curfew, they kept on coming.  The television was placed for all to see but the crowds grew too big and the television was raised higher.  Women sat at the front, crying and beating their chests.  There was a curfew but the police let people move to watch television, they knew they couldn’t stop people watching, they even gave people encouragement (prerana) and assistance.  How could they stop people? Two or three thousand people came and my husband said to all “come, watch”.

Thirteen years later, many shopkeepers reported that the real surge in television sales came not during the run up to the inauguration but in the days following the assassination.  This event indelibly etched the coming of television to their city to a specific, and violent period of post independence history.  During the early days of November 1984 television provided a window on to a troubled world, for after Indira Gandhi’s assassination pogroms had begun against the Sikh community in cities across north India.  The distant darshan of the nation, and its ceremonies and personalities, that Indira had planned to offer Indian citizens through the network was, for the residents of Varanasi, a rather catastrophic first darshan.  The vainglorious Indira was centre-stage in the first event that Varanasi saw of their televised theatre state.  

The expanded Doordarshan (lit. distant vision) network facilitated the propagation of a dynastic mythology in which visibility was crucial.  The network established a framework through which, from any part of India, however distant from Delhi, the ceremonies and figureheads of state would be rendered visible.  The personal shyness that Indira had shown for the mass media when Minister for Information and Broadcasting (Masani 1975: 156) seems to have dissipated when she became Prime Minister.  Her use of the state media for personal and party propaganda had developed alongside her distrust for the media freedoms of others.  National radio was proverbially known as All Indira Radio and DD might have been the same had her own death not forestalled this.

The expansion and commercialisation of television

In the years since 1984 television ownership has soared.  I had expected to find that shared viewing of limited sets would be the norm but was surprised to discover that multiple sets were common in many households, and not just those of the very wealthy.  Increased ownership has resulted in significant changes in viewing practice.  The mass viewing so evident in the narratives of November 1984, has given way to one more obviously orientated around a household and its members.  The organisation of Doordarshan programming has changed and so too its raison d’être.  Where state-induced development and progress had been the rationale for television expansion, the logic of global capitalism and consumerism now lead Indian television and its viewers into the 21st century.  Since 1991, satellite television has been introduced by foreign and Indian media companies.  The result is that in Varanasi, over the space of thirteen years, a single national channel has been replaced, for those with a satellite connection, by an average of thirty two.  The following figures indicate some of the important developments to television as a medium and to the expansion of the DD network.  

	Transmitters



Pop.  covered

Home viewers

Revenue
	1982
19

26%

17 million

159 (Rs.  million)
	1987
197

70%

74

1363
	1997
868

87%

296

57276


Doordarshan estimated that in 1997, in addition to the home viewers, a further 152 million have access to television in other places and that there were 57.7 million television homes in the country, with an estimated total audience of 448 million.  Rural viewers, in 1996, accounted for 49% of all viewers.  Television has become a mass medium.  These figures only hint at some of the other changes that have occurred: increases in revenue indicate growing commercialism, whilst the increase in transmitters denotes the expansion of the network, on a national, regional and local basis.  

It is therefore necessary to trace some of the developments in Indian television between the ‘Special Plan’ and the emergence of a multi-channel environment and to examine the nature of the growth.  In so doing an account of television will be framed by an assessment of its political-economy because television should be seen in terms of the political, social and economic fields in which it has developed (Williams 1974).  There are two clear aspects that will be highlighted.  One is the progression of Doordarshan towards commercial television, privately-produced programmes and an entertainment-orientated service.  The second is the place of the ‘nation’ in a television environment in which DD services are increasingly regional or local, and at the same time reach overseas.  

The inception of the ‘Special Plan’ had been marked by two key concerns.  In pursuance of the dual and interconnected projects of nation and modernity television was given a crucial role in the development and ‘narration’ of a post-colonial nation (cf. Mankekar 1993a; Mitra 1993a and b).  In the early years, television was a symbol that India was progressing on a modernist trajectory and was used for educational and development purposes.  It was a didactic medium and at the same time a symbol of modernity.  Perhaps in this sense there was a fundamental ambiguity.  The supreme status symbol in the drawing rooms of Delhi in the 1970s was a medium that transmitted programmes such as Krishi Darshan, bringing farmers up to date with the latest agricultural techniques.  This tension was unlikely to secure the longevity of the television experiment in India and what is clear over the last three decades is the resolution of this ambiguity.  Doordarshan now represents something almost opposite in nature: having sidelined the developmental concerns of the majority, it is now entertainment based and commercially driven.  This important shift is intimately related to concurrent social and economic change within India over the period, exemplified by the increased size and influence of the urban middle class.  

The impetus the medium gained during the later years of Indira’s rule was built on by her son Rajiv, who personified the technological aspirations of 1980s India.  He continued the expansion of the network and encouraged the production and consumption of colour television sets under a faintly swadeshi model in which foreign assistance was sought but kept to an absolute minimum.  Government undertakings and financial commitment meant that in 1983 50,000 sets were produced, whilst this had risen to 800,000 by 1986 (Kishore 1994: 98).  During 1988, sets were being sold at the rate of five per minute (Singal and Roger 1989: 67).  Television production and ownership was clearly growing but what was happening to the programmes and what did the viewers think?

Gupta (1998: 33) notes that in the early 1980s educational programmes were unpopular, particularly in comparison to films and filmi
 programmes such as Chitrahaar.  Doordarshan was faced with a dilemma.  With an avowed intention to educate and inform it could not do so if no one was watching, and sponsors were reluctant to back educational programmes (Rajagopal 1993: 104).  It was in this context that programmes such as Ham Log were commissioned.  

The first serial of mass popularity, Ham Log, We people, (1984) set the agenda for DD programming thereafter.  A carefully crafted drama, based on the Mexican tele-novella and incorporating the recommendations of an anthropologist, this serial is still held up as an exemplar of what television should be.  People point to its elaboration of the real concerns of real people: a struggling lower middle class household.  It began, following the Mexican blueprint, with a strongly didactic approach.  A ‘message’ was delivered by a film star (Ashok Kumar) at the end of each episode and through this interpretative closure a developmental objective incorporated.  Significantly, popularity was low until this was diluted (cf. Das 1995).  With Ham Log came Maggi noodles, now a favourite food of children but then a suspect Chinese dish (Singal and Rogers 1989: 77), and the era of commercial television began.  A product was born and a formula established: television could attract viewers and make money but the developmental objectives had to be sidelined first.  With revenue increasingly a concern, commercial television became the norm.  Henceforth the production and supply of television programming would be within a market structure.

However the revenue potential of DD was not fully apparent until the broadcast of two mythologicals, the Ramayana (directed by R. Sagar) and the Mahabharata.  Sagar’s Ramayana had audience ratings of almost total penetration.  Lutgendorf reports that the serial, which ran between January 1987 and July 1988, was generating an eighth of DD’s total income whilst perhaps attracting a similar proportion of the Indian population (1993: 223).  The success of this show is by now legendary and it has been controversially linked to the rise of the Hindu right.  Several writers have noted the tendency of DD in the later years of the 1980s to co-opt audiences simultaneously as viewers of a Hindu construction of India and as consumers within a liberalising economy (Ludden 1996; Mankekar 1993a & b; Pathania 1994; Pendakur 1991).  

In newspapers, amongst policy makers and elsewhere the question had long been asked if India could afford television, even when the programming was educational and development orientated.  The early speeches of Indira Gandhi indicate that she clearly saw the need to justify government expenditure on television expansion (cf. Govt. of India 1985).  As one later writer asked, when responding to the advent of morning programming: “Should there be breakfast television when most children in India do not get breakfast?” (Dua 1987).  The rise of commercial television on the ‘public service’ DD put this issue centre stage.  As shows portraying the lives of the rich in metropolitan cities began to predominate, on a national network which was funded by adverts promoting consumer desire and aspiration, it seemed as if television was serving an increasingly limited constituency.  Pendakur sees India’s experience of television, speaking of DD, as one that has produced: 

a television policy that simultaneously serves its own propaganda needs as well as the demands of the indigenous and transnational capitalists, along with entertainment prerogatives of the middle/upper-middle class, while the communication and other needs of the majority of Indians are pushed aside (1991: 259).

DD therefore came in for criticism before satellite services began in the early 1990s. Although some serials were still being produced along the social-education-developmental axes (e.g., Buniyad, about family lives during partition) they were increasingly framed by an advertising narrative of desire.  The “tidiness of the middle class’ own image” (Varma 1998: 123) began to predominate as the original aims of the network were increasingly marginalised.  The verisimilitude of the early serials, depicting the trials and tribulations of lower middle class life, with which viewers had so willingly identified (cf. Das 1995), were replaced with programmes which clearly encouraged aspiration.  

A movement had begun away from programmes peopled by characters “with lives like ours” (implicit in the title of Ham Log), to those inhabiting other social constellations.  So decisive has this shift been that the DD axiom of old, “education, information and entertainment”, has effectively been reversed.  As Das points out, when Ham Log was re-run during 1992-3 it spectacularly failed to draw a sizeable or responsive audience (1995: 183).  Something had evidently changed, on and off television.

Satellite footprints reach India  

It wasn’t something that happened gradually.  It happened overnight.  Blondes, wars, famines, football, sex, music, coups d’état - they all arrived on the same train.  They unpacked together.  They stayed at the same hotel...[N]ow whole wars, famines, picturesque massacres and Bill Clinton could be summoned up like servants.

(Roy 1997: 27)

The technical term for the area on the earth’s surface to which a satellite, or one of its transponders, can broadcast is a footprint.  It seems a particularly appropriate term, evoking images of an overbearing giant stalking the planet and trampling underfoot all in its way.  The footprint of one satellite (Asiasat 1) extends “from Japan in the East to Egypt in the west, and from Russian Siberia in the north to Indonesia in the south.  Embracing more than 38 countries and 2.7 billion people, 52% of the world’s population” (Sneddon 1992: 5.1).  

There were no helicopter tours of India to announce the arrival of this televisual development, nothing to announce that satellite footprints were leaving their mark on the neighbourhood below.  And, as yet, there is no received history of the events which have led to the multi-channel environment in India.  Two things can be stated with certainty: penetration by global media conglomerates began in earnest with the economic reforms of 1991.  Secondly, Star Television was in the vanguard, although CNN had been broadcasting into India since 1989 (Sidhva 1995).  What followed was a scramble for places on satellites, as media moguls saw the ‘market potential’ of the Indian middle class, that proverbial nation within a nation.  Meanwhile, DD officials were nonchalantly asserting that none but the élite would watch the services since they would be prohibitively expensive.  

However, within months, there were reports that 6,000 low budget cable operators were established in Bombay, with a further 20 starting businesses daily (Piramal 1992); by January 1994 there were an estimated 100,000 operators throughout India (Bhatt 1994: 57)
.  They were providing a cheap and local form of access to satellite channels.  As we shall see, the form of local provision was to have several important implications for subsequent developments.  The cheap and often quite informal services provided households with an easy way into new services.  They ensured that it was not only the metropolitan élite who would constitute the audience.  

The image of the dispassionate footprint crushing all in its path is one that remains potent in India.  In India, and the scholarly community, most accounts of the growth of satellite television have focused on the global nature of the channels provided and analysed this in terms of a global-local dichotomy.  This is, for obvious reasons, to be expected.  However, what it does tend to mask is the fact that whilst satellite technology has enabled television to become a truly global affair it has also allowed more regional and local services to develop.  The following channels were available in Varanasi during the period of my fieldwork:

	 Doordarshan

(DD) 1 [the national channel]

DD2 [Metro, national but delivered by satellite]

DD4 [Malayalam]

DD5 [Tamil]

DD6 [Oriya]

DD7 [Bengali]

DD Movie club

 Music and youth lifestyle

V TV

1MTV

 Private regional channels

Gemini [Tamil]

Vijay TV [Tamil]

Sun [Tamil]

Sun [Malayalam]

 Miscellaneous
Siti Channel or CTV [Creative TV]
Star Movies

Star Plus

Tvi

TNT/Cartoon network.

Pakistan TV [1&2]
	 All round ‘family channels’.  

Zee TV [later renamed Zee India]

Home TV
EL TV

Zee cinema [Pay channel]

Sony

ATN [Asia Television Network]

 Sports

ESPN [Pay channel]

Star Sport [Pay channel]

 News and information
Discovery [Pay channel]

ABNI [Asia Business news India]

National Geographic [pay channel]

CNN
BBC

 Religious
NEPC 

Maharishi Veda Vision




Channel surfers in Varanasi are likely to see popular Hindi films, filmi chart shows, ‘lifestyle’ and magazine type current affairs, business news, American soap operas (dubbed or otherwise), classic British comedy, Hindi sitcoms and Hollywood blockbusters.  Political reporting, much more exhaustive than that offered by the national DD network, is complemented by foreign news programmes offering views of India that lie beyond the control of the state.  At the same time, viewers will see local figures, friends and vistas on the programmes of CTV and Siti Cable, the local Varanasi channels.  Or, if a view from the other side of the border is sought, Pakistan TV can provide this.  

What is clear here is that a range of channels articulating very different notions of nation and region are to be found.  Take Doordarshan, which now conceives of its service in terms of a three tier division between national, regional and local services for which it offers the following definitions: 


National: programmes of common interest for the entire country.

Regional: Programmes of interest to the people speaking a particular language or with a distinct regional identity.

Local: programmes for a single ethno-linguistic zone (Govt. of India 1997: 24).

In Uttar Pradesh, the DD service comes from Lucknow, with occasional feeds of national programmes from Delhi.  Two local centres (kendras) in Gorakhpur and Bareilly produce and broadcast limited amounts of more specific programming to their surrounding areas.  A network of 90 transmitters covers the entire state from Uttarkashi in the Himalaya to Jhansi in the Bundelkand region.  Furthermore, because the ten ‘Regional Language Satellite Services’ (RLSS) are now broadcast via satellite they can be received outside of their state of origin.  In Varanasi, whose population includes large regional-linguistic communities, the availability of the RLSS’ DD7 (Bangla), DD4 (Malayalam), DD5 (Tamil) and DD11 (Gujarati) is of no small importance.

At the time of my fieldwork, press reports emerged suggesting that DD was establishing a local kendra in Varanasi, similar to those in Gorakhpur and Bareilly.  By late 1998 this construction work had been completed and staff were being recruited and it appeared that the demands of the city for their own DD television station were, at last, being met.  The reach of DD is therefore also becoming more localised.  However, at the same time with satellites broadcasting its programmes to the Indian diaspora (notably in the Gulf) its reach is extending beyond its territorial boundaries.  The picture of Doordarshan is therefore one of a more distant and more intimate darshan: a single rather unwieldy national channel has been supplemented by regional and local services, and by ex-territorial presence.

A movement between globalism and regionalism is displayed by some of the global conglomerates broadcasting in the region.  The list of available satellite channels contains truly global channels such as Discovery, BBC World and TNT/Cartoon amongst others.  However, what such a list of channels cannot illustrate is the extent to which these, and other channels have begun to Indianise.  The result of this process is that the brash ‘Pepsi youth culture’ of MTV is supplemented by the more ‘Indian’ VTV, the international sports channel ESPN ensures that it provides all the Indian cricket it can muster, The Bold and the Beautiful is dubbed into Hindi, and other overtly American serials dropped altogether.  

From October 1996, Star television ran an advert in which an English speaking man is tied to a chair.  He is surrounded by Indian teachers in mortarboards, brandishing canes as they teach their pupil Hindi.  He stammers and stutters, but finally gets the message across, announcing in ‘Hinglish’ that Star Plus will be running shows in Hindi.  There is some uncertainty in the tone of the Englishman, giving viewers the sense that he is doing this only to please them not of his own volition.

This advertisement is, as might be expected of the Murdoch channel, a rather canny and elegant piece of marketing.  It admits to the Indian audience that Star cannot brazen its way into the country with its standard package of American soaps “where brittle blondes with lipstick and hairstyles rigid with spray seduce androids and defend their sexual empires” (Roy 1997: 27).  It acknowledges that to be acceptable Star must meet the demands of India and quietly concedes that, prior to this, its programming was more middle America than middle India and often regarded as offensive.  This publicity campaign signalled a ‘deshi drive’ in which English was substituted by Hindi and scheduling recast to suit a less cosmopolitan constituency of viewers.  This included poaching eight hit shows from DD1 for the prime time 7-9pm slot
.  
This change in direction by Star and others should be seen in light of two contexts.  Popularity and sound viewing figures mean successful (i.e., profitable) television and financial imperatives rather than cultural sensitivities were at work, whatever the marketing implied.  Considerable opposition to what was seen as an invasion of foreign cultural values had forced a realignment of programming.  Secondly, Indian government moves to recast the regulatory environment have been precipitated by what has been seen as the ‘satellite invasion of India’ (the title of Bhatt’s 1994 book).  The new broadcasting act Prasar Bharati
, (lit. ‘spread Indianness’), which had languished in parliament for over twenty years dealt with issues such as media ownership, and autonomy for DD and All India Radio (AIR).  Its enactment was a legislative expression of general concern about foreign media activity in India; concern that finds clearest expression in domestic settings. 

Such changes signal a trend in evidence throughout the television scene in India: that is the growing regionalisation of services.  These shifts in emphasis, followed by both DD and global satellite channels might be viewed in terms of broadcasting and narrowcasting.  The Doordarshan of the ‘Special Plan’ years was definitively a model of broadcasting, where the focus was an entire nation, but it has now become more regional and local in nature.  No longer is the entire country fed the same national channel but each region, in what might be termed narrowcasting, receives linguistically and culturally attuned programming.  In some sense it might even be said that the regional aspect has come to have precedence over the national.  Private local channels, such as Siti Cable and CTV in Varanasi, offer the most literal example of narrowcasting by offering “city specific programmes...coverage that’s not international, national or regional but intimately local”. 

Global satellite channels, using a different definition of regional (which for them equates with country specific), are becoming more ‘national’ in orientation.  They are now providing services for individual countries on the basis of the ‘nation-state one culture’ equation, something which DD has clearly moved away from in its recent history.  Global media concerns might like to feel that what they provide is narrowcasting, public reaction suggests that it is seen otherwise: namely as an all-encompassing and rather insensitively conceived broadcast footprint, hardly attuned to local cultural difference on the ground. 

Clearly what can be termed broadcasting or narrowcasting is a question of scale or perspective.  What it is important to recognise is that the technology that allows for global television services also allows for more narrowly conceived services to develop.  The result in India is a complex media environment that is at the same time global, national, regional and local in nature. 

Television: a vision of which society?

Whatever impression this may give about satellite channels, and their cultural sensibilities, there is still considerable debate at national and domestic levels about ‘scurrilous’ television and its malign influence.  Moreover, it is not just the exogenous, but Indianising, Star and V TV that come in for criticism.  Even the massively popular Zee TV and DD are harangued by some people some of the time.  The sense that television is more entertaining than ever coexists with the feeling that it is marginal to the needs of the majority and has the power to corrupt all.

A critic, writing in 1997, lists some of the shows that DD commissioned, (some of which have now moved to satellite channels), which for him represented unwelcome additions to the Indian television repertoire:

If we reflect on the programmes and serials telecast over the last few years, it becomes quite clear that themes are mostly extra-marital relations, immoral love, cheap and spicy humour, an excess of vengeance and criminal conspiracies...some of the best examples are Svabhiman, Shanti, Junoon, Kanoon, Chandrakanta [on DD or previously on DD]...if the new wonders of Zee TV like Dastaan, Tara, Hasratein and Sailab are added then a unique storm of sex and immoral culture comes before us...in real life are husbands and lovers really changed like clothes?  (Sharma 1997)

This article illustrates some of the critical reaction towards changes in television since the advent of satellite channels.  However, what it necessarily obscures, given its polemic orientation, is that these programmes are very popular.  Television is not only a medium whose ‘value’ is debated but also one that symbolises concurrent social and economic changes.  Within this terrain of debate there are those who view television as an ultimate tool for the ‘uplift’ of the lower orders, and believe that television should be only for education and that contemporary programming is corrupting the minds of the nation.  There are others who rarely watch DD (indeed who have no aerial with which to receive it) and watch only satellite channels and consider those that criticise these as narrow-minded or backward.  There are many, unsurprisingly given television’s highly varied evaluation, whose criticisms and viewing practices suggest a fundamental ambiguity between public protestations and private preferences (cf. Brunsdon 1991). 

My pre-fieldwork expectation was that satellite television might be the reserve of the rich, and, in this sense, a class rather than a mass phenomenon.  What I found was that, although financial resources played a part in decisions about taking a connection, since Rs.100
 per month is not a negligible sum of money, other issues were involved.  There were countless families, identified in survey work around different areas of Varanasi, who clearly had the means to pay for a subscription but had resisted, dismissing it as an unwanted intrusion into family life.  Children and their studies were often cited as a reason for not taking a connection, because the young were seen as highly prone to corruption by excessive viewing or exposure to the wrong programmes.  Many household elders dismissed satellite television as either peripheral to their daily concerns or as antithetical to their household standards.  Such views usually contained references to excessive bodily display (usually of the female body) and of the western proclivity for immoderate sexual activity.  

Others agreed that much on contemporary television gave cause for concern but that much was very valuable; careful control over viewing was necessary.  In this respect the joint-family emerged as a cultural filter capable of protecting Indian ways of life through its ideological and practical organisation of household life.  This thesis is directly concerned with these views and how they translate within the household arena.  It considers the actual practices of household viewing within the framework of wider narratives about cultural values and change, the joint family and ‘Indianness’.  It seeks to understand how households have sought an accommodation with, or domesticated satellite television, according to ideas and actualities of joint family existence.

This said, people watch television, (and the programmes they express disdain for), and it has largely been accommodated into their lives.  So, although ‘official’ statements are important, because they indicate around what values opposition or appreciation is mobilised, it is important to consider the practicalities of viewing.  Or, put another way, it is necessary to consider everyday viewing by families who want to watch satellite television and who admit that the issues it throws up are of real practical and moral importance.  The fact that an arrest warrant was served against Rupert Murdoch in July 1995, for what was construed by parliamentarians as ‘cultural terrorism’ should serve as a reminder that there are strong feelings about satellite television and its associated cultures.  The satellite footprint is rarely seen as an object of delicacy. 

�The word Doordarshan refers to both the national television service and to television itself.  In everyday usage when people speak of Doordarshan they are referring to the state channel and this usage is followed throughout this work.  Like television, Doordarshan means ‘distant vision’.  


� There was no shortage of speeches by Indira Gandhi that outlined the case for the development and expansion of (state) television in India.  The third volume of the report An Indian Personality for Television (Govt. of India 1985) is an appendix containing all such pronouncements. 


�This important day in Indian national life has been used on three occasions to launch changes in state television (cf. Appendix 2; a selected chronology of television in India).


�In 1994 there were riots in Bangalore during protests against the broadcast of Urdu on Doordarshan (cf. Aaj 8-11. x. 94).


�Spigel notes that this was an important programme in 1950s America, one that helped early television families to develop their relationship with the new medium (1990: 85; 1992).


 � In 1984, Rs. 36.43 crore (364.3 million) were sanctioned for the North East in an attempt to reach 80% of the people in the region.  (Aaj 26. viii. 84)


�Home viewers are those who have access to television at home.  Total population in all these figures is recorded as 930 million (Govt. of India 1997: 43-4).


�The adjective filmi refers to any aspect of the world of popular films - hairstyles, gossip about the stars, programmes that touch on aspects of the industry, or spin-offs of any description.


�This would appear to be a gross overestimate unless the numbers have plummeted dramatically since the arrival of companies such as Siti Cable.  A news report on Zee TV (29. xi. 98) suggested there were 40,000 cable operators nationwide. 


�This indigenisation drive was the first policy brief for former Director General of Doordarshan, R.  Basu, when he became managing director of Star.  Programmes moved from DD included Chandrakantar, Imtihaan, Meri Awaz Suno, Tu Tu Main Main (cf. India Today, August 31st 1996).


�The Prasar Bharati Act reframed existing communications legislation (previously that of the 1885 Telegraph Act) in light of the new media environment and instituted DD and AIR in positions legally akin to the BBC.  The intention was to clarify national media policy on supra-national media, allowing DD and AIR to operate without government interference and to make Indian media more Indian.  There is insufficient space to discuss the progress of the Prasar Bharati through the political and legislative machinery of India since the act was first tabled in 1977 by LK Advani (BJP supremo) in reaction to media manipulation by Indira Gandhi.  A useful (if outdated) account of the issues can be found in Thomas (1990). 


� At the time of my fieldwork this was worth nearly c. £1.40. 





PAGE  
36

